To content
Fakultät für Informatik
Group of Computational Intelligence

Marco Pleines

Curriculum Vitae

01/2019 - today TU Dortmund University, Computer Science PhD, Dortmund

09/2016 - 12/2018 Rhine-Waal University of Applied Sciences, M.Sc. Information Engineering and Computer Science, Kamp-Lintfort

09/2012 - 08/2016 Rhine-Waal University of Applied Sciences, B.Sc. Media and Communication Computer Science, Kamp-Lintfort

08/2008 - 05/2009 Jan-Joest-Gymnasium der Stadt Kalkar, Abitur (equivalent to A-Levels in Britain), Kalkar

08/2008 - 05/2009 Northview High School, Foreign Exchange Student, Grand Rapids, Michigan, USA

01/2019 - today Scientific Associate, Department of Computer Science, TU Dortmund University

01/2017 - 12/2018 Scientific Associate, Rhine-Waal University of Applied Sciences, Kamp-Lintfort

08/2014 - 09/2014 Praktikant, BInteractive, Porto

02/2013 - 12/2016 Student Assistant, Rhine-Waal University of Applied Sciences Kamp-Lintfort

  • Summer Semster 2022

    • Projektgruppe 649: Entwicklung eines 3D RPG Videospiels mittels prozeduraler Inhaltsgenerieung und Deep Reinforcement Learning

  • Winter Semester 2021/2022

    • Advanced AI Applications (Rhine-Waal University of Applied Sciences)

      • Rainbow DQN, Proximal Policy Optimization

    • Ausgewählte Kapitel der Computational Intelligence (zeitweise Vertretung)

      • Rainbow DQN, Proximal Policy Optimization

    • Projektgruppe 642: Verteiltes Deep Reinforcement Learning System zum Trainieren von Game AI

      • Sim-to-sim Transfer angewandt auf Rocket League

  • Summer Semester 2021

    • Projektgruppe 642: Verteiltes Deep Reinforcement Learning System zum Trainieren von Game AI

      • Sim-to-sim Transfer angewandt auf Rocket League

  • Winter Semester 2020/2021

    • Fachprojekt: Digital Entertainment Technologies

  • Summer Semester 2020

    • Fachprojekt: Digital Entertainment Technologies

  • Winter Semester 2019/2020

    • Fachprojekt: Digital Entertainment Technologies

  • Summer Semester 2019

    • Fachprojekt: Digital Entertainment Technologies

2022

  • M.Sc. Marcel Schyma. Kontextunabhängige prozedurale Szenen- und Inhaltsgenerierung.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Leon Swazinna. Evaluation of the MA-POCA Algorithm in a Competitive Reinforcement Learning Environment.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

2021

  • M.Sc. Jonas Schumacher. Deep Reinforcement Learning für Stichspiele mit imperfekter Information / Deep Reinforcement Learning for Trick-Taking Games with Imperfect Information.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Alisa Gromova. Training Multiple Agents in a Soccer Environment using Deep Reinforcement Learning and Self-Play.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Markus Grigull. Sim-to-Real Transfer eines Reinforcement Learning Ansatzes zur mechanischen Steuerung eines Gamepads.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

2020

  • B.Sc. Matthias Pallasch. Curiosity-driven Exploration mit Reinforcement Learning in einer CoinRun Umwelt.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Vanessa Speeth. Entwicklung eines Agenten für das Spiel Azul basierend auf dem Advanced-Actor-Critc Ansatz.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Wentao Li. Applying Curriculum and Reinforcement Learning to a Marble Labyrinth Environment.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

2019

  • B.Sc. Till Musshoff. Vergleich der Lersperformanz von Proximal Policy Optimization und Behavioral Cloning.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

  • B.Sc. Marius Brinkmann. Evaluation der Reinforcement Learning-Algorithmen DQN und PPO in einer Ballwurf-Umwelt.
    Advisor: Rudolph, Pleines.

Further Information

Consulting Hours: By arrangement

Publications

Conference Articles (peer reviewed)

2022

2020

2019

Preprints

2022

Book Chapters

2020

  • Marco Pleines, Frank Zimmer, Jonathan Indetzki, Fabian Fritzsche, Timo Kahl. Reinforcement Learning auf dem Weg in die Industrie. In Digitale Produktion - Nutzenversprechen, Lösungsansätze, Soziale Fragen. Torsten Niechoj (Ed.) & Alexander Klein (Ed.). Metropolis-Verlag.

  • Marco Pleines. Generative Adversarial Networks. In Interaktive Datenvisualisierung in Wissenschaft und Unternehmenspraxis. Frank Zimmer (Ed.) & Timo Kahl (Ed.). Springer-Verlag.

Competitions

2019